Dlaczego Kwasy tłuszczowe Omega-3 są takie ważne?

Dlaczego Kwasy tłuszczowe Omega-3 są takie ważne?

Tagi: , , , , ,

Dlaczego Kwasy tłuszczowe Omega-3 są takie ważne?

Kwasy tłuszczowe są podstawowym materiałem budulcowym, z których organizm pobiera składniki strukturalne komórek, narządów i tkanek a także do syntezy niektórych substancji biologicznie czynnych. Spośród kwasów tłuszczowych największe znaczenie mają długołańcuchowe kwasy tłuszczowe m.in. kwasy Omega-3.

Najcenniejszym składnikiem zawartym w składzie oleju rzepakowego jest właśnie kwas linolenowy (omega-3) posiada go aż 13%!  Wśród dostępnych olejów na naszym rynku olej rzepakowy jest w czołówce tych, które posiadają najwięcej kwasów tłuszczowych Omega-3.

Kwas linolenowy jest najważniejszym kwasem tłuszczowym z tej grupy, ponieważ jest prekursorem do produkcji dwóch innych kwasów omega 3: kwasu eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA).

Jakie pełnią funkcję?

Wszystkie te kwasy pełnią w organizmie bardzo ważne funkcje, a co najważniejsze są składnikami fosfolipidów błon komórkowych przez co korzystnie wpływają na pracę kilku układów. Na układ krwionośny działają poprzez normalizowanie ciśnienia krwi, posiadają działanie przeciwzakrzepowe poprzez zmniejszanie podatności płytek krwi do zlepiania się w wyniku hamowania tworzenia substancji silnie protrombotycznych (prowadzący do zatorów i zakrzepów). Kwasy tłuszczowe Omega-3 wykazują również pozytywny wpływ w przypadku hamowania rozwoju choroby wieńcowej i niedokrwiennej serca.

Udowodniono że kwasy tłuszczowe Omega-3 mają bardzo dobry wpływ na regulację cholesterolu i poziomu trójglicerydów we krwi. Redukują stężenie trójglicerydów poprzez hamowanie ich ponownej resyntezy w ścianie jelit i wątrobie nawet o 30%. Wykazują silne działanie przeciwmiażdżycowe poprzez modyfikacji w syntezie eikozanoidów (hormonów tkankowych) i redukcję poziomu cholesterolu w osoczu krwi.

Działają bardzo skutecznie poprawiając pracę układu immunologicznego (odpornościowego) organizmu. Wykazują silne działanie przeciwzapalne jak i przeciwalergiczne polegające na hamowaniu odpowiedzi immunologicznej, a także ostrości przebiegów procesów zapalnych.

Badania udowodniły również że kwasy tłuszczowe Omega-3 mają wpływ na hamowanie cukrzycy typu II, gdyż ich niski poziom względem kwasów tłuszczowych omega 6 sprzyja oporności komórek mięśni szkieletowym na insulinę, a co za tym idzie, sprzyja powstawaniu insulinooporności. Prowadzi to do wniosku że im więcej kwasów Omega-3 tym mniejsze ryzyko powstania cukrzycy.  Również wpływ na otyłość nie jest bez znaczenia dla kwasów omega-3, gdyż hamując lipogenezę (syntezę tłuszczu) sprzyja spadkowi poziomu tkanki tłuszczowej.

Kwasy tłuszczowe omega-3 wykazują działanie przeciwnowotworowe, badania wykazały że mają korzystny wpływ na zapobieganie powstawania m.in. raka jelita grubego i trzustki.

Sprzyjają prawidłowej pracy kory mózgowej, a co za tym idzie wykazują działanie przeciwdepresyjne.

Korzystnie oddziałują na naszą skórę i wykazują działanie lecznicze w przypadku ich schorzeń np. atopowe zapalanie skóry.

Kwasy DHA pełnią ważną funkcję w rozwoju układu nerwowego ludzi, szczególnie w trakcie życia płodowego jak i wczesnym dzieciństwie. Zbyt niski poziom DHA w diecie kobiet powoduje skrócenie trwania ciąży i niską masę urodzeniową dzieci. Niedobór DHA u niemowląt przyczynia się także do obniżenia ostrości widzenia i problemów z nauką w wieku późniejszym, a w niektórych przypadkach może powodować zaburzenia i sprzyjać powstawaniu niedorozwojów umysłowych. Wraz z wiekiem spada aktywność enzymu odpowiadającego za syntezę DHA, który w konsekwencji prowadzi do zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego ludzi starszych.

Jest wiele zaleceń dotyczących właściwego spożycia kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie. Aby utrzymywać organizm w zdrowiu kwas linolenowy powinien stanowić około 2% energii w naszej diecie, a spożycie EPA i DHA powinno wynosić około 0,65g/ dzień każdego z nich.

Temat wpływu kwasów tłuszczowych omega-3 na zdrowie jest bardzo obszerny i jest przedmiotem pracy wielu naukowców, a szczególnie wpływ tych kwasów na układ odpornościowy i działanie antynowotworowe. Może to przyczynić się do tego że za kilka lat będziemy lepiej radzić sobie z różnymi chorobami, na które obecnie nie ma lekarstwa.

Podsumowując, jeżeli zadbamy o to aby w naszej diecie zagościły na stałe zdrowe oleje roślinne, takie jak np. olej lniany czy olej rzepakowy nie musimy się bać o własne zdrowie i zachowamy właściwą kondycję organizmu na długie lata.

Bibliografia
ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 6 (79), 24 – 35

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter