Olej rzepakowy- dlaczego warto stosować go w naszej diecie?

Olej rzepakowy- dlaczego warto stosować go w naszej diecie?

Tagi: , , , ,

Skład oleju rzepakowego

Olej rzepakowy jest warty uwagi ze względu na swój bogaty skład. Zawiera od 56-68% kwasu oleinowego, mało kto wie, że jest to ilość bardzo zbliżona do cenionej na całym świecie oliwy z oliwek. Posiada także w dużej ilości kwasy z grupy Omega-6 i Omega-3, czyli kwas linolowy w ilości 18-22% i kwas linolenowy – 10-13%. Co ciekawe, olej rzepakowy zawiera bardzo mało, bo tylko od 4-6% kwasów nasyconych, co jest jego niewątpliwą zaletą.

Kwasy tłuszczowe

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe to kwasy, do których należą dwie rodziny: Omega-6 (np. kwas LA-linolowy) i Omega-3 (np. kwas ALA-α-linolenowy). Kwasy te (ALA i LA) są ważne i niezbędne w naszej diecie, ponieważ nie mogą być wytwarzane przez organizm i muszą być dostarczone z pożywieniem. Są potrzebne dla właściwego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Ponadto wspierają także organizm w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Kwas ALA jest  prekursorem kwasu DHA (z rodziny Omega-3), który odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej pracy mózgu i oczu, a także korzystnie oddziałuje na serce i układ krążenia.

Olej rzepakowy ma najkorzystniejszy skład kwasów tłuszczowych spośród olejów roślinnych, ponieważ zawiera najmniej niekorzystnych z punku widzenia zdrowotnego nasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera ich dwa razy mniej niż oliwa z oliwek czy olej słonecznikowy. Jego ważną cechą jest to, że zawiera najwięcej, po oleju lnianym, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3, deficytowych w naszej  diecie. Poza tym charakteryzuje się wysoką zawartością kwasów jednonienasyconych, tzw. Omega-9 przez co nazywany jest „oliwą północy”.

Dlaczego warto?  

Warto wykorzystywać w naszej diecie olej rzepakowy, ponieważ zawiera on w swoim składzie świetny przeciwutleniacz jakim jest witamina E, który wspomoże ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym.  Olej rzepakowy to także wartościowy  element diety kobiet ciężarnych i małych dzieci ze względu na wysoką zawartość wspomnianego wyżej kwasu alfa-linolenowego (Omega-3) i linolenowego (Omega-6), które  są niezbędne dla właściwego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Kolejną zaletą jest to, że olej rzepakowy może być już spożywany przez niemowlęta od 6 miesiąca życia. Warto pamiętać, że kwasy tłuszczowe Omega-6 i Omega-3 występują w oleju rzepakowym w idealnej dla człowieka proporcji, tj. 2:1.

Powinniśmy zadbać o właściwą podaż w naszej diecie kwasów tłuszczowych Omega-3 gdyż, spożycie w Polsce i większości państw Europy jest na bardzo niskim poziomie, dlatego włączmy do naszej diety bogaty w te kwasy olej rzepakowy.

Więcej informacji na:

www.pokochajolejrzepakowy.eu

www.facebook.pl/olejrzepakowy

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter