Antyoksydanty – dlaczego są tak ważne w diecie?

Antyoksydanty – dlaczego są tak ważne w diecie?

Tagi: , , , ,

O antyoksydantach słów kilka..

Antyoksydanty inaczej przeciwutleniacze to grupa związków chemicznych które w małych stężeniach potrafią wpłynąć na substancję ulegającą utlenianiu poprzez zahamowanie tego procesu. W głównej mierze są to substancje roślinne.  Przyjęło się uważać, że proces utleniania w organizmie przez nasiloną aktywność wolnych rodników prowadzi do jego szybszego zużywania się, czyli do uszkodzeń nici DNA i degeneracji komórek. Ma to nieodwracalne skutki, dlatego właściwa dieta bogata w przeciwutleniacze, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia na długie lata.
Przeciwutleniacze różnią się znacznie pod względem cech i funkcji, ale podział możemy uogólnić do antyoksydantów endogennych i egzogennych.

Antyoksydanty endogenne.

Czyli takie które są wytwarzane przez organizm. Wyróżniamy tutaj:
Peroksydaza glutationowa- enzym, którego główną funkcją jest chronienie komórek przed utlenianiem przez nadtlenki powstające w trakcie procesów biochemicznych. Peroksydaza glutationowa redukuje zarówno nadtlenek wodoru, jak i nadtlenki organiczne.
Dysmutaza nadtlenkowa- enzym, który katalizuję reakcję przemiany anionorodników ponad tlenkowych do nadtlenku wodoru i tlenu cząsteczkowego. To jeden z najsilniejszych enzymów o działaniu antyoksydacyjnym.
Katalaza- enzym rozkładający nadtlenek wodoru do tlenu cząsteczkowego i wody. Charakteryzuję się bardzo dużą wydajnością.

Antyoksydanty egzogenne.

Są to takie przeciwutleniacze nieenzymatyczne, które nie mogą być wytworzone przez organizm, najczęściej dostarczamy je z pożywieniem. Są to:
Glutation- przeciwutleniacz o budowie peptydowej, składający się z 3 aminokwasów: kwasu glutaminowego, cysteiny i glicyny. Wykazuję dużą umiejętność do wymiatania wolnych rodników. Dodatkowo służy do odtwarzania innych przeciwutleniaczy.
Karotenoidy- Posiadają silne właściwości antyoksydacyjne. Charakteryzują się specyficzną budową, która sprawia że świetnie przechwytują cząsteczki tlenu singletowego, a także reagują z rodnikami nadtlenkowymi, ponadtlenkowymi i wodorotlenowymi, chroniąc organizm przed ich niszczącym wpływem.
Witamina C- służy do odtwarzania aktywnej formy Witaminy E. Zwiększa stężenie glutationu (działanie antyoksydacyjne), a także sama w sobie wykazuję zdolności do wymiatania wolnych rodników.
Kwas alfa-liponowy- Jego zdolności do rozpuszczania zarówno w wodzie jak i tłuszczach sprawiają, że jest dość uniwersalnym antyoksydantem. Usuwa reaktywne formy tlenu, a także przywraca prawidłową funkcję enzymów, która została zaburzona poprzez działanie wolnych rodników.
Wyróżniamy także flawonoidy, które również wykazują działanie antyoksydacyjne.

Wnioski

Jak widać antyoksydanty są bardzo ważne w naszej diecie, co więcej niezbędne, aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował. Część ich może być wytworzona przez organizm, ale mimo wszystko zadbajmy o ich właściwą podaż w diecie np. poprzez spożywanie większej ilości owoców i warzyw. To czy zachowamy zdrowie i kondycje na lata zależy od tego jak będziemy dbać o nasz jadłospis. Nie lekceważ zbawiennego działania antyoksydantów, popraw swoją dietę już dziś.

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter