Paleo – dieta odkwaszająca

Paleo – dieta odkwaszająca

Tagi: , , , , ,

Podstawą nowoczesnej dietetyki jest teoria indeksów glikemicznych i ładunków glikemicznych oraz wykluczenie produktów przetworzonych, co pozwala zredukować do minimum zawartość glutenu w diecie. To przyświeca NOWOCZESNEJ DIECIE FIT & EAT

Co to paleo?

To nie tylko dieta dla aktywnych. Powinni ją stosować wszyscy, którzy dbają o swoje zdrowie. Wraz z doświadczeniem, które nabywamy przez wszystkie lata pracy z zawodnikami i amatorami różnych sportów, dochodzimy do wniosku, że zasady żywieniowe prawdziwe dla sportowców spokojnie mogą być przełożone na amatorów lub osoby o niskiej aktywności w ciągu dnia. Od 10 lat szerzymy wiedzę o indeksach glikemicznych, w między czasie przeżyliśmy „bum” na dietę białkową Dukana. Jej już nie ma, a my wciąż jesteśmy. I bardzo dobrze funkcjonujemy. Darek i jego podopieczni intensywnie uczestniczą w maratonach MTB i rolkarskich, pokonując długie dystanse, a pomimo to udaje mu się zachować energię na to, aby pracować z innymi ludźmi.  Zawdzięczamy to szerokiej wiedzy o diecie, której poświęcamy 24 godz na dobę.

Paleo dieta została wymyślona i rozpropagowana przez Loren Cordain lekarza oraz Joe Friel wybitnego maratończyka i trenera. „Co jeść – to samo co nasi przodkowie przez ponad dwa miliony lat – chude mięso, ryby, drób, owoce morza, świeże, możliwie najmniej przetworzone warzywa i owoce sezonowe, wreszcie orzechy, nasiona i suszone owoce.”  Oto krótka definicja diety. Jej skomponowanie wymaga jednak sporej wiedzy:

  • Po pierwsze indeksy i ładunki glikemiczne
  • Po drugie zasadowość i kwasowość produktów
  • Po trzecie zawartość witamin i minerałów w poszczególnych produktach
  • Po czwarte kiedy i jaki produkt jeść

To nie takie trudne, pod warunkiem, że taką wiedzę się posiada. To co wyróżnia dietę paleo to odstawienie z menu produktów mlecznych oraz zbożowych, a skoncentrowanie się na produktach wysokobiałkowych o jak największej ilości aminokwasów rozgałęzionych. Węglowodany czerpie się z owoców i warzyw, stanowiących podstawę dla zabezpieczania organizmu w witaminy, minerały, antyoksydanty, kwasy i białko. W naturalny sposób dieta odrzuca produkty zawierające gluten oraz kazeinę, dwa białka które w naszym organizmie robią duże spustoszenie.

Cele diety:

  • Uzupełnienie zużytych węglowodanów
  • Uniknięcie odwodnienia i uzupełnienie elektrolitów
  • Uniknięcie zmęczenia ośrodkowego układu nerwowego (uzupełnienie aminokwasów)
  • Uniknięcie spalania tkanki mięśniowej
  • Zapobieganie uczuciu głodu

„ Poprawić wynik sportowy i pozostać zdrowym; Regeneracja”. Są to hasła diety Paleo oraz najważniejsze elementy dzisiejszej diety i treningu. Aby zrozumieć, dlaczego używamy takich, a nie innych produktów musimy wiedzieć, z jakich powodów nasz organizm odczuwa zmęczenie i co działa destrukcyjnie na nasze komórki:

4 czynniki fizjologiczne odpowiedzialne za uczucie zmęczenia:

  • Wzrost kwasowości płynów ustrojowych
  • Wyczerpanie zapasów glikogenu i glukozy
  • Niewydolność połączenia nerwowo-mięśniowego
  • Wzrost poziomu tryptofanu w mózgu
Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on Twitter